16.12.2016

Hei, voitaisiinko me verkostoitua?


Vuoden 2016 lopulla on Menestysreseptit-hankkeessa puhuttu paljon yhdestä projektin keskeisimmästä teemasta, verkostoitumisesta. Ajatuksia verkostoitumisesta on ollut herättelemässä Sanna Jylänki Redesan Oy:stä.

Yrittäjien kesken verkostoitumisesta oli hyvin erilaisia ajatuksia: toiset kertoivat tehneensä sitä iät ajat ja toisille se oli vielä jotakin uutta ja vähän vierasta. Keskusteluissa verkostoitumisen ydin kiteytyi ehkä selkeimmin siihen, että kun osaa kertoa kuka on, mitä tekee, missä on hyvä ja näkyy eri paikoissa, pääsee jo verkostoitumisessa hyvään alkuun.

Näkyminen somessa on myös tärkeä osa verkostoitumista. Omien verkostojen piirtäminen auttaa hahmottamaan keitä jo tuntee ja mitä kautta uusia yhteistyökuvioita voisi syntyä. Verkostoituminen on pitkäjänteistä puuhaa, mutta Sanna Jylängin mukaan se on myös yrittäjän tärkein sosiaaliturva. Verkostoissa on voimaa!

yhteistyöHankkeessa mukana olevien yrittäjien kesken on alkanut syntyä jo ihan aitoa verkottumista ja yhteistyötä. Syksyllä yrittäjien joukko Lopelta päätti suunnitella sivun kokoisen yhteisen lehtimainoksen Lopen lehteen joulukauppaa ajatellen. Valmennuskerroilla pohdittiin yhteismainonnan hyötyjä ja keinoja. Yhteismainoksella haluttiin lisätä yrittäjien näkyvyyttä omalla paikkakunnalla. Yhdessä ideoiden syntyi mainokselle otsikko, joka viestii paikallisuutta, yhteistyötä yrittäjien kesken ja hyvän olon tuottamista asiakkaille monipuolisilla hyvinvointipalveluilla.

Osa yrittäjistä on voinut jo ohjata asiakkaita muiden yrittäjien palveluiden pariin ja osa on toimittanut esitteitä tai käyntikortteja muiden yritysten toimitiloihin. Hämeenlinnan ryhmässä kuultiin syksyn valmennuskerran tauolla innostunut kysymys muille yrittäjille: ”Hei, voitaisiinko me tässä nyt verkostoitua?”. Yhteisiä asiakastilaisuuksia on jo pohdittu ja uudenlaista yhteistyötä on viritteillä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti